Fundatorem może być wyłącznie osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
Fundację może ustanowić więcej niż jeden fundator, z zastrzeżeniem ustanowienia fundacji w drodze testamentu.
Status fundatora i wiążące się z nim prawa i obowiązki są niezbywalne – w przypadku śmierci fundatora, jego uprawnienia nie zostaną przeniesione na następców prawnych. Ustawa dopuszcza jednak możliwość określenia w statucie fundacji rodzinnej zakresu, w którym inne osoby będą mogły wykonywać prawa i obowiązki fundatora.
Beneficjentem może być każda osoba fizyczna, w tym sam fundator, a także pozarządowa organizacja pożytku publicznego. Statut fundacji rodzinnej będzie określał beneficjentów, którzy będą mogli otrzymać świadczenie od fundacji rodzinnej lub mienie po jej rozwiązaniu.
Beneficjent uzyskuje uprawnienie do świadczeń od fundacji rodzinnej zgodnie z wolą fundatora wyrażoną w statucie. Mogą być to świadczenia pieniężne bądź niepieniężne (pieniężne to np. środki na bieżące potrzeby, nagroda za ukończenie studiów, a niepieniężne to np. udostępnienie mieszkania, przekazanie samochodu).
W przypadku osób fizycznych mogą być to w szczególności świadczenia polegające na pokrywaniu kosztów utrzymania lub kształcenia, leczenia lub opieki.
W przypadku organizacji pozarządowych będzie to wspieranie statutowej działalności pożytku publicznego.
Fundator będzie mógł dokonać zmian w zakresie beneficjentów i przysługujących im świadczeń, bez ograniczeń, w tym także czasowych.
Fundator będzie mógł również zastrzec, że przedmioty przypadające małoletniemu beneficjentowi z tytułu świadczeń od fundacji rodzinnej nie będą objęte zarządem sprawowanym przez rodziców. W takim przypadku fundator powinien wyznaczyć zarządcę, a jeżeli tego nie dokona, sąd opiekuńczy powinien wyznaczyć kuratora do sprawowania zarządu.
Świadczenie od fundacji rodzinnej może być przyznane pod warunkiem albo z zastrzeżeniem terminu, np. pod warunkiem ukończenia studiów, zawarcia związku małżeńskiego, ukończenia określonego wieku.
Szczegółowe dane dotyczące beneficjenta i jego uprawień określa się na liście beneficjentów. Fundator będzie mógł zastrzec w jakim zakresie lista beneficjentów może nie być jawna, np. dla pozostałych beneficjentów – uprawnienie dotyczy zachowania poufności w relacjach prywatnoprawnych i nie może być wykorzystywane do zatajenia tożsamości beneficjentów np. wobec organów administracji skarbowej. Niestety postulat tajności danych beneficjentów nie został spełniony w spójny sposób: ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu obliguje do udostępnienia danych beneficjentów w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR).
W art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej zostały wyszczególnione następujące warunki konieczne do ustanowienia fundacji rodzinnej:
Oświadczenie fundatora może zostać złożone tylko w formie aktu notarialnego – w akcie założycielskim (również przez wielu fundatorów) lub w testamencie notarialnym (wyłącznie przez jednego fundatora).
Z chwilą sporządzenia aktu założycielskiego lub ogłoszenia testamentu powstaje fundacja rodzinna w organizacji, reprezentowana przez fundatora albo pełnomocnika powołanego przez fundatora, a w przypadkach wskazanych w ustawie przez zarząd. Odpowiedzialność tych osób wobec fundacji rodzinnej ustanie z chwilą zatwierdzenia ich czynności uchwałą zarządu, a w przypadku czynności zarządu, z chwilą zatwierdzenia czynności przez fundatora, radę nadzorczą albo zgromadzenie beneficjentów.
Statut, w którym fundator określa cel i reguły funkcjonowania powoływanej fundacji, również musi zostać sporządzony w formie aktu notarialnego pod rygorem nieważności – w praktyce zarówno oświadczenie jak i statut będzie można sporządzić w trakcie jednej czynności notarialnej.
Zgodnie z ustawą, w statucie należy wskazać:
Ponadto, w statucie mogą znaleźć się przepisy regulujące inne sprawy, takie jak:
Przepisy ustawy zawierają przepisy ogólne regulujące zasady funkcjonowania organów fundacji rodzinnej, które przybrały formę zbliżoną do organów obecnych w spółkach prawa handlowego. Ustawa o fundacji rodzinnej wyodrębnia zarząd, radę nadzorczą oraz zgromadzenie beneficjentów
Organ prowadzący sprawy fundacji rodzinnej i reprezentujący ją na zewnątrz. Na zarządzie ciąży odpowiedzialność za faktyczną realizację celów, dla których fundacja rodzinna została utworzona. Dlatego tak ważne jest żeby zadbać o prawidłowe mechanizmy powoływania i odwoływania Zarządu w długoletniej perspektywie i zapewnić skuteczne oraz rzetelne prowadzenie Fundacji.
Zarząd wykonuje także zadania fundacji rodzinnej związane z ochroną danych osobowych jej beneficjentów, weryfikacją konieczności ich przetwarzania, aktualizacją listy beneficjentów oraz niezwłocznym usuwaniem danych zbędnych do realizacji zadań fundacji rodzinnej. Jednocześnie zarząd powinien dbać o płynność finansową oraz wypłacalność zarządzanej osoby prawnej.
Funkcję członka zarządu może pełnić wyłącznie osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Ponadto członkiem zarządu nie będzie mogła być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwa korupcyjne i gospodarcze określone w art. 228–231 i przepisach rozdziałów XXXIII–XXXVII Kodeksu karnego
Ustawa określa trzyletnią kadencję członka zarządu, z tym że statut może stanowić inaczej. Członek zarządu może być powoływany na kolejne kadencje.
Statut powinien określać zakres uprawnień i obowiązków członków zarządu, a także zasady ich reprezentacji. Wewnętrzne zasady działania mogą zostać określone w regulaminie organu fundacji rodzinnej.
Co do zasady fakultatywny organ fundacji rodzinnej (obowiązek ustanowienia rady nadzorczej w przypadku, gdy liczba beneficjentów przekracza 25 osób).
Kwestie pełnienia funkcji w radzie nadzorczej są analogiczne jak w przypadku zarządu, z tym że kadencja członka tego organu trwa pięć lat. Statut może przewidywać inny okres trwania kadencji, jednak istotnym jest, by kadencje zarządu i rady nadzorczej nie pokrywały się.
Po śmierci fundatora członków rady nadzorczej powołuje zgromadzenie beneficjentów, chyba że odmienna regulacja zostanie przewidziana w statucie. Ustawa nie dopuszcza możliwości jednoczesnego pełnienia funkcji członka zarządu i członka rady nadzorczej.
Głównym zadaniem rady nadzorczej jest sprawowanie nadzoru nad działalnością zarządu w zakresie zgodności z prawem oraz aktami obowiązującymi w fundacji rodzinnej. W tym celu rada nadzorcza może żądać niezwłocznego przedstawienia jej wszelkich informacji, dokumentów, sprawozdań i wyjaśnień dotyczących działalności fundacji rodzinnej.
Jest obligatoryjnym organem fundacji rodzinnej ustanawianym w statucie przez fundatora.
W zgromadzeniu beneficjentów będzie mógł wziąć udział każdy beneficjent, któremu w statucie przyznano uprawnienie do uczestnictwa w nim. Decyzja w tym zakresie będzie należeć do fundatora (nie każdemu beneficjentowi takie uprawnienie musi zostać przyznane).
Zgromadzenie beneficjentów jest organem fundacji rodzinnej, który działa w przypadku wystąpienia okoliczności faktycznych wymagających podjęcia decyzji przez beneficjentów. Jego zadaniem jest podejmowanie uchwał w konkretnych, ściśle określonych w ustawie bądź statucie sprawach, mających głównie zagwarantować ciągłość działalności fundacji rodzinnej.
Przede wszystkim zadaniem zgromadzenia beneficjentów będzie uzupełnianie składu poszczególnych organów fundacji rodzinnej i zatwierdzanie sprawozdania finansowego, wybór firmy audytorskiej albo zespołu audytorów, podział lub pokrycie wyniku finansowego netto.
Minimalna wartość funduszu założycielskiego to 100.000,00 zł.
Aktywa wniesione przez fundatora podlegają roszczeniom zachowkowym przez 10 lat. Po tym okresie spadkobiercy nie będą już mieli prawa do zachowku.
W przypadku ustanowienia fundacji w drodze aktu założycielskiego, przekazanie majątku na fundusz założycielski musi nastąpić przed wpisem do rejestru fundacji rodzinnych.
W przypadku fundacji ustanowionej w drodze testamentu, termin wynosi 2 lata od wpisu fundacji do rejestru.
Wnosząc majątek na pokrycie funduszu założycielskiego, fundator powinien sporządzić spis majątku w formie pisemnej. W trakcie funkcjonowania fundacji rodzinnej, spis majątku będzie aktualizowany przez zarząd na koniec każdego roku obrotowego.
W spisie majątku powinny być wymienione rzeczy lub prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator zarówno przy ustanawianiu fundacji rodzinnej, jak i w trakcie jej funkcjonowania. Każda rzecz i prawo powinny wskazywać osobę wnoszącą mienie oraz mieć określoną wartość i rodzaj każdego z wniesionych składników mienia według stanu i cen z chwili wniesienia.
Nabycie nowych składników majątkowych przez fundację rodzinną nie będzie podlegać ograniczeniom. Dopuszczalne jest wnoszenie darowizn przez dowolne osoby, w tym przez spółki zależne od fundacji rodzinnej.
W przypadku gdy mienie zostanie wniesione przez fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo będzie uważane za wniesione przez fundatora. W pozostałych przypadkach będzie uważane za wniesione przez fundację rodzinną. Traktowanie mienia wniesionego przez małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo fundatora tak samo jak mienia wniesionego przez samego fundatora pozwoli beneficjentom z „grupy zero” uzyskać większą korzyść z tytułu zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, niż by to miało miejsce, gdyby mienie to było traktowane jak mienie wniesione przez fundację rodzinną.
Od momentu nabycia mienia przez fundację rodzinną, odpowiada ona samodzielnie (bez udziału fundatora) za to mienie i powstające zobowiązania.
Zgłoszenie do rejestru fundacji rodzinnych musi zawierać:
Ponadto do zgłoszenia należy dołączyć:
Fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
Wyjątek ma stanowić działalność polegająca na:
Dozwolona działalność określona powyżej ma o tyle istotne znaczenie, że w jej zakresie Fundacja korzysta z preferencyjnego rozwiązania podatkowego: do momentu wypłaty zgromadzonych środków na rzecz beneficjentów Fundacja podmiotowo jest zwolniona z podatku CIT. W ten sposób np. dywidendy ze spółek, w których Fundacja posiada udziały/akcje zwolnione są z opodatkowania. W razie wypłaty świadczenia na rzecz beneficjenta stawka podatku CIT wynosi 15%. Ze względu na obszerność tematu rozwiązaniom podatkowym poświęcimy uwagę w następnych artykułach cyklu o Fundacjach Rodzinnych.
Plac Powstańców Śląskich 8/3
53-314 Wrocław
tel: 71 333 90 90
mail: kancelaria@chudzikowski.pl
Kancelaria Chudzikowski S.K.A.
NIP 899-291-43-44
Pl. Powstańców Śląskich 8/3 53–314 Wrocław
Nr konta w Nest Banku 24 2530 0008 2041 1071 5731 0001
Kancelaria Chudzikowski S.K.A. | kontakt: kancelaria@chudzikowski.pl | 2023 © all rights reserved