Konsument, który dostrzegł w treści swojej umowy kredytu istotne braki, może złożyć wobec kredytodawcy oświadczenie o skorzystaniu z sankcji kredytu darmowego, przez co kredytodawca zostanie pozbawiony możliwości naliczania prowizji, odsetek czy innych kosztów związanych z wadliwą umową.
W pierwszej kolejności zawsze należy więc złożyć stosowną reklamację w banku. Co jednak w przypadku, gdy nie zostanie ona uznana, a bank zaprzeczy roszczeniom kredytobiorcy? Nie zawsze pierwszy wyborem musi być ścieżka sądowa – zwłaszcza w sytuacji, gdy umowa nie została jeszcze wykonana. Jeśli kredyt cały czas jest spłacany, a na kredytobiorcy nie ciąży dwunastomiesięczny termin na złożenie oświadczenia o skorzystaniu z SKD, warto rozważyć dodatkową możliwości doprowadzenia do polubownego zakończenia sporu poprzez zwrócenie się z wnioskiem o pomoc do Rzecznika Finansowego.
Rzecznik Finansowy jest państwową instytucją powołaną w celu wspierania klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. W sprawach związanych z sankcją kredytu darmowego, Biuro Rzecznika Finansowego od lat prowadzi działania edukacyjne zmierzające do zwiększenia świadomości konsumentów w zakresie ochrony ich praw. Wyróżnić należy przy tym regularnie organizowane webinaria, z których materiały są nieodpłatnie udostępniane na stronie internetowej Rzecznika Finansowego.
Jedną z kluczowych kompetencji Rzecznika Finansowego jest możliwości przeprowadzenia postępowania polubownego pomiędzy klientem, a instytucją finansową. W trakcie postępowania Rzecznik kontaktuje się ze stronami, analizuje ich stanowiska, a po zidentyfikowaniu problemu i kluczowych punktów spornych, może zaproponować uczestnikom sposób rozwiązania sporu. Przy braku zawarcia porozumienia Rzecznik na wniosek strony sporządza opinię zawierającą ocenę prawną stanu faktycznego przedstawionego w danych postępowaniu – co warto zaznaczyć, taki dokument może stać się ważnym elementem argumentacji prawnej w przyszłym postępowaniu sądowym.
Przedstawione ścieżka pozwala konsumentom podjąć próby zakończenia sporu z bankiem bez konieczności występowania z powództwem do sądu. Należy jednak mieć na uwadze okoliczność, że ewentualne porozumienie może być bardzo trudne do osiągnięcia, ponieważ bank nie może zostać przymuszony do uznania roszczeń konsumenta w jakimkolwiek stopniu, nawet przy założeniu, że konsument w ramach ugody znacznie by ograniczył swoje żądania.
Trzeba przy tym pamiętać, że możliwość skorzystania z instytucji sankcji kredytu darmowego jest ograniczona przepisami ustawy do roku chwili wykonania umowy. Z tego względu w razie wątpliwości co do zapisów umowy kredytu, należy niezwłocznie zasięgnąć pomocy specjalistów.
Plac Powstańców Śląskich 8/3
53-314 Wrocław
tel: 71 333 90 90
mail: kancelaria@chudzikowski.pl
Kancelaria Chudzikowski S.K.A.
NIP 899-291-43-44
Pl. Powstańców Śląskich 8/3 53–314 Wrocław
Nr konta w Nest Banku 24 2530 0008 2041 1071 5731 0001