Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

Od kilku lat, przy planowaniu podróży, Polacy częściej jako środek transportu wybierają samolot. Duża liczba połączeń, ich dostępność i konkurencyjne ceny sprzyjają zwiększeniu zainteresowania tym rodzajem komunikacji. Warto wskazać, iż tylko w pierwszym kwartale 2016 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 6,4 mln pasażerów. Nie zawsze jednak usługi świadczone przez przewoźników odpowiadają naszym oczekiwaniom, jak również obowiązującym ich standardom.

Przykładem niewłaściwego wykonania umowy przez przewoźnika lotniczego jest opóźnienie lub odwołanie lotu oraz sytuacja w której wystąpił nadkomplet rezerwacji, w wyniku czego podróżnemu odmówiono wstępu na pokład samolotu. Sytuacje takie, a zwłaszcza obowiązki przewoźników i prawa przysługujące pasażerom, reguluje rozporządzenia nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Ochrona zagwarantowana przez rozporządzenie rozciąga się nie tylko na pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, ale także na pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w państwie członkowskim, jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym (pod warunkiem, że nie uzyskali oni stosownej pomocy w tym kraju trzecim).

Odszkodowanie – kiedy przysługuje i w jakiej wysokości?

Obowiązki przewoźnika i prawa pasażera w zakresie opóźnienia lotu zależne są od czasu opóźnienia i długości trasy. Poza takimi formami pomocy, jak np. zapewnienie bezpłatnego posiłku czy zakwaterowania w hotelu, odpowiedzialność przewoźnika sprowadza się do wypłaty pasażerowi, którego lot był opóźniony, z góry określonej kwoty odszkodowania. Jeżeli odmówiono Ci przyjęcia na pokład, Twój lot został odwołany lub dotrzesz z ponad 3-godzinnym opóźnieniem do miejsca docelowego wskazanego na bilecie, możesz domagać się odszkodowania w wysokości 250–600 EUR w zależności od długości trasy

1. lot w obrębie UE

a) 1.500 km lub mniej – 250 EUR

b) ponad 1.500 km – 400 EUR

2. lot między lotniskiem w UE a lotniskiem poza UE

a) 1.500 km lub mniej – 250 EUR

b) 1.500 – 3.500 km – 400 EUR

c) ponad 3.500 km – 600 EUR

Ważnym jest, iż przy określaniu odległości, podstawą jest ostatni cel lotu, do którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia spowodowanego odmową przyjęcia na pokład lub odwołaniem lotu. Jeśli zaproponowano Ci alternatywny lot w podobnym terminie, kwota odszkodowania może zostać pomniejszona o 50%.

Treść art. 7 w/w rozporządzenia, regulującego zasady odpowiedzialności odszkodowawczej, może budzić wątpliwości bowiem nie odnosi się on wprost do opóźnienia lotu. Wszelkie wątpliwości na ten temat zostały jednak rozwiane wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. wydanym w sprawach połączonych C-402/07 (Christopher Sturgeon, Gabriel Sturgeon i Alana Sturgeon przeciwko Condor Flugdienst GmbH) i C-432/07 (Stefan Böck i Cornelia Lepuschitz przeciwko Air France SA), w którym rozszerzono zakres stosowania przepisów przyznających prawo do odszkodowania także na przypadki opóźnienia lotów. Na podstawie przedmiotowego orzeczenia pasażerowie lotów opóźnionych mogą domagać się od przewoźnika odszkodowania za opóźnienie, jeżeli przybędą do ich miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu.

Wyłączenie odpowiedzialności przewoźnika.

Przewoźnik może jednak zwolnić się od odpowiedzialności za opóźnienie, jeżeli wykaże, że było ono spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie mógł uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Wśród takich okoliczności, stanowiących tzw. siłę wyższą, rozporządzenie wymienia destabilizację polityczną, warunki meteorologiczne, zagrożenie bezpieczeństwa, nieoczekiwane wady oraz strajk. Niezależnie od powyższego, w każdym przypadku opóźnienia lotu o co najmniej dwie godziny przewoźnik jest obowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących minimalnych praw pasażerów, w tym prawa do odszkodowania i opieki.

Nie tylko bilet.

Do rozpoczęcia procesu starania się o odszkodowanie konieczne jest zachowanie biletu na lot lub posiadanie innego potwierdzenia rezerwacji na dany lot. Wielu pasażerów rezygnuje ze zgłoszenia roszczeń z powodu braku posiadania biletu na dany lot. Jednak do podjęcia odpowiednich kroków, wystarczy alternatywny dokument stanowiący potwierdzenie transakcji i zakup biletu. Może nim być: karta pokładowa, umowa zawarta z biurem podróży, jeżeli to właśnie biuro było bezpośrednim zleceniodawcą czy potwierdzenie rezerwacji lotu w innej, niż wyżej wymienione formie.

Pamiętaj więc, że pierwsze godziny wakacji spędzone na lotnisku zamiast na plaży mogą po powrocie do domu okazać się powodem do radości, a uzyskane odszkodowanie może pozwolić na kolejną podróż – oby już bez niespodzianek.

Skontaktuj się z nami

Adres

Plac Powstańców Śląskich 8/3 
53-314 Wrocław

Dane do faktury

Kancelaria Chudzikowski S.K.A.
NIP 899-291-43-44
Pl. Powstańców Śląskich 8/3 53–314 Wrocław

Odwiedź nas na Facebooku

Nr konta w Nest Banku 24 2530 0008 2041 1071 5731 0001

    * Pola wymagane

    Kancelaria Chudzikowski S.K.A. | kontakt: kancelaria@chudzikowski.pl | 2023 © all rights reserved

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.